EU07-193 Piko

14 listopada 2014 trafił na półki sklepów od dawna oczekiwany model popularnej lokomotywy EU07 od firmy PIKO w nowym malowaniu PKP Cargo. Jakość wykonania jest na bardzo wysokim poziomie, od ilości detali w jaki jest wyposażony, po silnik, który mimo iż jest trójbiegunowy, nie odstępuje od silników pięciobiegunowych Roco. Zapraszam do przeczytania pełnego opisu oraz obejrzenia szczegółowej galerii zdjęć.

Wyszukaj w sklepach


 

Kalendarz wydarzeń

Lipiec 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Ostatnio na forum

Źródła nie znaleziono

Lokomotywy SM42/SP42 od PIKO/SK Model

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Lokomotywy spalinowe SM42/SP42 od PIKO/SK Model

Lokomotywy SM42/SU42 były zapowiadane oficjalnie przez firmę PIKO już w 2008 roku. Po ukazaniu się tych informacji wraz z numerem katalogowym modelu, sprawa ucichła, aż do roku 2012, kiedy to ponownie obiegła w sieci informacja o wznowieniu projektu. Okazało się wówczas, że projekt lokomotywy powstał całkowicie od nowa (z inicjatywy firmy SK Model) niż przy wcześniejszych założeniach i uwzględniał on produkcję modeli SM42 (lokomotywy spalinowej-manerwowej) oraz SP42 (lokomotywy spalinowej-pasażerskiej). W sierpniu 2012 roku, mieliśmy okazję pierwszy raz zobaczyć gotową lokomotywę SM42, a we wrześniu była już do nabycia w sklepach. Niestety od czasu pojawienia się pierwszy informacji, musieliśmy czekać na model aż 5 lat, lecz zostało to nagrodzone cierpliwym modelarzom i kolekcjonerom polskiego taboru, wspaniałym wykonaniem modelu oraz w niskiej cenie!

Modele są wypuszczane wyłącznie na rynek polski, w miesiącach: wrzesień, październik, listopad, grudzień, luty, marzec oraz kwiecień. Reasumując - w ciągu roku możemy ujrzeć w sklepach aż 7 modeli SM42/SP42 w różnych malowaniach, epokach oraz przydziałach.
Historia powstania modelu oraz wszelkie szczegółowe informacje, znajdziecie na stronie producenta, a dokładnie pod tym linkiem.


2012 r.

  1. 2012.09: SM42-678 (Piko 59460) | niebieska | PKP Cargo | CM Żurawica | Rev. 21.08.2008 (V) 
  2. 2012.10:
SP42-064 (Piko 59461) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Choszczno | Rev. 15.12.1988 (IV) | RAL 6014 (Gelboliv) 
  3. 2012.11:
SM42-865 (Piko 59462) | zielona | PKP | CM Gdynia | Rev. 29.10.2005 (V)
  4. 2012.12:
SM42-593 (Piko 59463) | srebrno-czerwona | PKP Przewozy Regionalne | PR Poznań | Rev. 05.09.2008  (V)

2013 r.

  5. 2013.02: SP42-071 (Piko 59464) | zielona | PKP | MZ Czerwieńsk | Rev. 30.07.1999 (V)
  6. 2013.03:
SM42-563 (Piko 59465) | niebieska | PKP InterCity | BZ Gdynia | Rev. 25.05.2009 (V)
  7. 2013.04:
SM42-1083 (Piko 59471) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Poznań | Rev. 28.02.1991 (V)
  8. 2013.09: SM42-2323 (Piko 59469) | czarna | CTL Logistics (prywatna) | Rev. 26.07.2010 (V)
  9. 2013.10:
SP42-111 (Piko 59472) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Legnica (lub MT Wrocław) | Rev. 31.10.1991 (V) | RAL 6014 (Gelboliv)
10. 2013.11:
SM42-567 (Piko 59470) | zielona | PKP | CM Kraków | Rev. 11.04.2007 (V)
11. 2013.12:
SM42-822 (Piko 59466) | żółta | PKP Energetyka | Kostrzyn nad Odrą | Rev. 08.12.2008 (V)

2014 r.

12. 2014.02: SP42-043 (Piko 59473) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Gdynia | Rev. 30.09.1979 (IV) | RAL 6008 (Braungrun)
13. 2014.03:
SM42-2164 (Piko 59474) | bordowo-żółta | Rail Polska (prywatna) | Rev. 28.10.2009 (V)
14. 2014.05:
SM42-2633 (Piko 59475) | zielona | Huta Szkła Jarosław (prywatna) | Rev. 06.2013 (V)
15. 2014.09: SP42-118 (Piko 59477) | ciemnozielona | PKP | MT Toruń | Rev. 30.12.1998 (V)
16. 2014.10: SM42-2211 (Piko 59476) | pomarańczowo-zielono-czarna | Pol-Miedź Trans (prywatna) | Rev. 24.02.2009 (V)
17. 2014.11: SP42-037 (Piko 59479) | ciemnozielona | PKP | MT Tarnów | Rev. 31.12.1997 (V)
18. 2014.12: SM42-1021 (Piko 59478) | zielona | PKP | CM Łódź | Rev. 31.03.2000 (V)

2015 r.

19. 2015.03: SM42-1069 (Piko 59265) | niebieska | PKP Cargo | CT Zachodniopomorski (Szczecin) | Rev. 29.03.2013 (VIa)
20. 2015.05: SP42-049 (Piko 59266) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Opole | Rev. 17.03.1993 (Va)
21. 2015.09: SM42-546 (Piko 59267) | ciemnozielona | PKP | MD Łazy | Rev. 30.04.1983 (IVc)

Zapowiedziane w innym terminie:

SP42-100 | ciemnozielona | PKP

 

Zalety i wady modelu

Zalety modelu:
pełna zgodność malowania i oznaczeń z oryginałem
cicha praca silnika
cena
różnorodność malowań

Wady modelu:
uproszczony osprzęt na czołach modelu
prostokątne diody (zazwyczaj krzywo ułożone w modelu)
krzywo montowane barierki
napęd trójpolowy
słaba kompatybilność z niektórymi dekoderami (kiepska praca modelu: szarpanie, itp.)
po zakupie wymaga czyszczenia kół (użytkownicy skarżą się na nagłe zatrzymywanie się modelu podczas jazdy)
źle dobrane przełożenia (w analogu przy napięciu 12V model osiąga zawrotną prędkość)

Warto również wspomnieć, że prawdopodobnie od modelu SP42-118 (Piko 59477), diody światła białego zostały wymienione na cieplejszy odcień, bliższy rzeczywistości.

 
Tabela epok

Epoki Lata w Polsce Polska Modele SM42/SP42
- Epoka III -
1945 - 1968  
Epoka IIIa 1945 - 1951  –
Epoka IIIb 1951 - 1956  –
Epoka IIIc 1956 - 1968  –
- Epoka IV -
1968 - 1989  
Epoka IVa 1968 - 1974  –
Epoka IVb 1974 - 1980 SP42-043 | Rev. 30.09.1979
Epoka IVc 1980 - 1989 SM42-546 | Rev. 30.04.1983
SP42-064 | Rev. 15.12.1988
- Epoka V -
1989 - 2009  
Epoka Va 1989 - 2001 SM42-1083 | Rev. 28.02.1991
SP42-111 | Rev. 31.10.1991
SP42-049 | Rev. 17.03.1993
SP42-118 | Rev. 30.12.1998
SP42-071 | Rev. 30.07.1999
SM42-1021 | Rev. 31.03.2000
Epoka Vb 2001 - 2003  –
Epoka Vc 2003 - 2009 SP42-037 | Rev. 31.12.1997 (stan na 2003 r.)
SM42-865 | Rev. 29.10.2005
SM42-567 | Rev. 11.04.2007
SM42-678 | Rev. 21.08.2008
SM42-593 | Rev. 05.09.2008
SM42-822 | Rev. 08.12.2008
- Epoka VI - 2009 do dziś  
Epoka VIa 2009 do dziś SM42-2211 | Rev. 24.02.2009
SM42-563 | Rev. 25.05.2009
SM42-2164 | Rev. 28.10.2009
SM42-2323 | Rev. 26.07.2010
SM42-1069 | Rev. 29.03.2013
SM42-2633 | Rev. xx.06.2013


Najważniejsze daty dotyczące lokomotyw SM42/SP42

1965: Rozpoczęcie budowy lokomotyw SM42
1967: Rozpoczęcie budowy lokomotyw SP42
1972: Zmiana konstrukcji ostoi w lokomotywach SM42 (stara ostoja do SM42-520; nowa ostoja od SM42-521)
1972: Zmiana konstrukcji ostoi w lokomotywach SP42 (stara ostoja do SP42-016; nowa ostoja od SP42-017)
1978: Zakończenie budowy lokomotyw SP42 (wyprodukowano 268 egzemplarzy)
1992: Zakończenie budowy lokomotyw SM42 (wyprodukowano 1822 egzemplarzy, z czego 1157 dla PKP)


Galeria



Porównanie barw SP42-071, SM42-567, SM42-865 i SM42-1021

Strony innych kolekcjonerów

Polecane sklepy modelarskie

Ankieta | Opinie o sklepach

O mnie
   
Informacje o stronie i prawa autorskie

Jestem kolekcjonerem modeli H0 głównie epoki V i VI kolei polskich, czeskich oraz niemieckich.

więcej...

 

Niniejsza strona internetowa ma charakter wyłącznie informacyjny. Przedstawia recenzję modeli z mojej kolekcji z krótkim opisem oraz obszerną galerią zdjęć. Z góry przepraszam za możliwe drobne błędy w opisach taboru oraz proszę o informacje w przypadku ich wychwycenia. Zezwalam na kopiowanie i wykorzystywanie zdjęć oraz treści z niniejszej strony, wyłącznie pod warunkiem umieszczenia informacji o źródle oraz wcześniejszego poinformowania mnie o tym drogą e-mail. Zabraniam wykorzystywania zdjęć oraz treści w celach komercyjnych.

O stronie | Mapa strony


facebook twitter googleplus