EU07-193 Piko

14 listopada 2014 trafił na półki sklepów od dawna oczekiwany model popularnej lokomotywy EU07 od firmy PIKO w nowym malowaniu PKP Cargo. Jakość wykonania jest na bardzo wysokim poziomie, od ilości detali w jaki jest wyposażony, po silnik, który mimo iż jest trójbiegunowy, nie odstępuje od silników pięciobiegunowych Roco. Zapraszam do przeczytania pełnego opisu oraz obejrzenia szczegółowej galerii zdjęć.

Wyszukaj w sklepach


 

Kalendarz wydarzeń

Styczeń 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Ostatnio na forum

Źródła nie znaleziono

Porównanie wagonów towarowych 415W (Roco 66498 vs Tillig 501080)

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Porównanie wagonów towarowych typu 415W

Poniższe porównanie dotyczy modeli Roco 66498 (model z roku 2013) oraz Tillig 501080 (model z roku 2012). Oba modele reprezentują polski wagon towarowy typu 415W. Żaden z modeli niestety nie odzwierciedla w 100% tego wagonu i aby tak się stało, należy dokonać pewnych drobnych przeróbek. Malowanie wagonów jest w nowych niebieskich barwach PKP Cargo, lecz istnieją również wersję starszych brązowych malowań w wagonach obu producentów.

 

 

Opis ogólny:

Nr katalogowy: Roco 66498
Tillig 501080
Seria i nr inwentarzowy: Eanos 31 51 537 7 162-3 Eanos 31 51 537 6 742-3
Typ: 415W 415W
Zarząd: PKP Cargo (nowe logo) PKP Cargo (nowe logo)
Epoka: VIa VIa
Rewizja: 05.02.2010 ?
W sprzedaży od: 2013 r. 2012 r.
Cena: ~100 zł ~140 zł
Moja ocena:
Foto:

 

Różnice w modelach:

Ściany czołowe
Ściany czołowe w modelach posiadają drobne różnice. Roco zrobiło głębsze otwory do zamontowania części dodatkowych, dzięki czemu podczas ich montażu możemy uniknąć użycia kleju. Niestety w modelu Tillig'a bez użycia kleju się nie obejdzie. Otwory są płytkie i poręcze dołączone w dodatkowych częściach wypadają. Ponadto warto zwrócić uwagę na grubość poręczy. W Roco są cienkie, przez co bardziej realistyczne.
Zderzaki są oddzielnymi elementami formy, więc w przypadku uszkodzenia zderzaka istnieje możliwość jego wymiany. Zderzaki w Roco różnią się średnicą trzpienia montażowego pomiędzy lewym, a prawym zderzakiem. W Tillig'u średnica trzpienia jest taka sama.
Stopnie dla manewrowego również są elementami do dodatkowego montażu i tak jak w przypadku poręczy, w Roco można je zamontować bez użycia kleju. W węglarce Tillig'a stopnie należy przykleić.

Roco:
Cienkie poręcze elementów dodatkowych (bardziej realistyczne)
Nie ma konieczności klejenia części dodatkowych
Tillig:
Grubsze poręcze elementów dodatkowych
Konieczność użycia kleju w przypadku montażu części dodatkowych

Skrzynia ładunkowa
Skrzynie ładunkowe różnią się wyłącznie szczegółami wizualnymi. W Roco podłoga skrzyni ładunkowej podzielona jest pasami względem słupków na bocznych ścianach (niestety nie znam fachowej nazwy tych elementów) i brak wewnątrz imitacji drzwi ładunkowych. W Tillig'u jest odwrotnie. Podłoga jest łysa, za to ściany wewnątrz skrzyni mają imitację drzwi ładunkowych.

Wymiary skrzyń (długość / szerokość / głębokość)
Roco: 163,5 / 28 / 22 mm
Tillig: 165 / 29 / 21,5 mm

Podwozie
Koła hamulcowe - W Roco mamy do samodzielnego montażu koła hamulcowe. Niestety producent nie dał nam możliwości ich zamontowania, więc montaż kół jest we własnym zakresie. Tutaj zrobiłem poradnik jak to uczynić. Tillig we wcześniejszych wersjach węglarek również dostarczał nam koła hamulcowe - w tym modelu nie było w zestawie. Tak jak w przypadku Roco, z montażem kół musimy poradzić sobie sami. Poza tym koła hamulcowe dostarczane przez Tilliga były małe i grube, więc ja postanowiłem zamówić w sklepie części serwisowe do modelu Roco 66498 i użyć kół do wagonu Tillig'a - tutaj szczegóły.
Zbiorniki - Zbiorniki na sprężone powietrze w prawdziwych wagonach 415W są umieszczone bliżej kół hamulcowych. W modelach obu producentów, są umieszczone centralnie. W przypadku modelu Roco, istnieje możliwość przeniesienia zbiorników na właściwe miejsce, po wywierceniu w podwoziu odpowiednich otworów (zbiorniki w Roco są oddzielną częścią). W przypadku Tillig'a musi zostać jak jest, gdyż zbiorniki są odlewem całego podwozia i nie ma możliwości ich odczepienia.
Osprzęt pod modelem również w węglarce Roco jest bardziej szczegółowy - głównie ze względu na fakt, iż jest on osobną zamontowaną częścią. W wagonie Tillig'a wszystko jest jedną bryłą, co przekłada się na fakt mniejszej przestrzenności.

Roco: Tillig:
Przestrzenny osprzęt jak zbiorniki na powietrze, oprzyrządowanie hamulcowe itd.
Brak fabrycznej możliwości zamontowania kół hamulcowych
Mała przestrzenność (cały osprzęt jest jednym odlewem podwozia)
Brak fabrycznej możliwości zamontowania kół hamulcowych
Brak kół hamulcowych w zestawie części dodatkowych

Wózki
Obaj producenci mają wózki na podobnym poziomie szczegółowości, z tym że wózki Roco są bardziej przestrzenne (więcej detali). Do kwestii gustu pozostają obręcze kół, gdyż Roco obręcze ma bardziej szerokie, a Tillig cienkie. Ja dodatkowo koła malowałem na czarny matowy kolor, aby były jak najbardziej realistyczne.

Ściany boczne
Malowanie jak i tampodruk jest na bardzo wysokim poziomie. Rozdzielczość oznaczeń jest bardzo wysoka, widać niemalże każdy napis na obu wagonach. Kolor pudła jest nieznacznie od siebie różny odcieniem. Wykonanie obu modeli jest również zauważalne po dokładnym przyjrzeniu się. Charakterystyczną różnicą są górne krawędzie wagonu. W Roco są one bardziej wysunięcie poza obrys wagonu (prawidłowo). W Tillig'u są krótsze. Model Roco łączenie podwozia z nadwoziem ma schowane. W Modelu Tillig'a jest na zewnątrz i jest ono mocno widoczne.
Schodki wejściowe w modelu Roco były umieszczone przy prawych drzwiach ładunkowych z lewej strony, po obu stronach. Są zamontowane nieprawidłowo i we własnym zakresie należy przenieść je w odpowiednie miejsce pod lewe drzwi ładunkowe. Tutaj opisałem jak to zrobić. Niestety Tillig nie daje nam takiej możliwości, gdyż schodków wejściowych w modelu nie ma w ogóle.
Przełączniki widoczne na modelach również znacznie się od siebie różnicą. Przełączniki w Roco są elementem podwozia (ładne, delikatne i pomalowane), natomiast w Tillig'u są częścią podwozia i wyglądają mało ciekawie. Dodatkowo należy je pomalować we własnym zakresie.

Roco: Tillig:
Wysoka jakość malowania oraz oznaczeń Wysoka jakość malowania oraz oznaczeń
Brak schodków wejściowych przy drzwiach ładunkowych

Konstrukcja
Jak już wyżej wspomniałem, w Roco połączenie nadwozia z podwoziem jest niewidoczne. Ma to niestety wadę, gdyż demontaż wagonu jest trudny. W Tilligu połączenie jest widoczne oraz wyczuwalne, gdyż podczas jazdy na łukach model o połączenie haczy samym wózkiem jak i kinematyka, co powoduje niepotrzebnie dodatkowy opór. Ten nieszczęsny sposób połączenia ma jeszcze jedną wadę. Model przez to jest wyższy od modelu Roco. Nieznacznie, ale widocznie.

Roco: Tillig:
Niewidoczne łączenie podwozia z nadwoziem
Niewidoczna kinematyka krótkiego sprzęgu
Widoczne łączenie podwozia z nadwoziem
Widoczna kinematyka krótkiego sprzęgu oraz sprężyna łącząca

Podsumowanie:

Różnice pomiędzy formą wagonów Roco, a Tillig są spore. Sama konstrukcja wagonów jest prawie identyczna, lecz "diabeł tkwi w szczegółach". Roco zadbało o drobiazgi w modelu, których na próżno szukać u konkurencyjnego i droższego Tillig'a. W modelu od Tillig'a nie zobaczymy takich elementów jak koła hamulcowe czy stopnie wejściowe do wagonu. Wózki są mniej przestrzenne, a sposób połączenia nadwozia z podwoziem powoduje oporność podczas ciągnięcia modelu przez lokomotywę. Do tego ten sposób łączenia wygląda niezbyt ciekawie.
Aby węglarka Tillig'a była tak dobrze wyposażona jak Roco, należy wykonać następujące czynności:

  1. Usunąć łączenie podwozia z nadwoziem oraz podmienić zderzaki od wersji Roco, aby trzpień podtrzymywał podwozie przed odczepieniem nadwozia
  2. Zamontować stopnie wejściowe do skrzyni ładunkowej (również od Roco)
  3. Zamontować koła hamulcowe
  4. Usunąć stare przełączniki i zaadoptować z węglarki Roco (będzie potrzebne podwozie modelu Roco)

 

Galeria:

Strony innych kolekcjonerów

Polecane sklepy modelarskie

Ankieta | Opinie o sklepach

O mnie
   
Informacje o stronie i prawa autorskie

Jestem kolekcjonerem modeli H0 głównie epoki V i VI kolei polskich, czeskich oraz niemieckich.

więcej...

 

Niniejsza strona internetowa ma charakter wyłącznie informacyjny. Przedstawia recenzję modeli z mojej kolekcji z krótkim opisem oraz obszerną galerią zdjęć. Z góry przepraszam za możliwe drobne błędy w opisach taboru oraz proszę o informacje w przypadku ich wychwycenia. Zezwalam na kopiowanie i wykorzystywanie zdjęć oraz treści z niniejszej strony, wyłącznie pod warunkiem umieszczenia informacji o źródle oraz wcześniejszego poinformowania mnie o tym drogą e-mail. Zabraniam wykorzystywania zdjęć oraz treści w celach komercyjnych.

O stronie | Mapa strony


facebook twitter googleplus