EU07-193 Piko

14 listopada 2014 trafił na półki sklepów od dawna oczekiwany model popularnej lokomotywy EU07 od firmy PIKO w nowym malowaniu PKP Cargo. Jakość wykonania jest na bardzo wysokim poziomie, od ilości detali w jaki jest wyposażony, po silnik, który mimo iż jest trójbiegunowy, nie odstępuje od silników pięciobiegunowych Roco. Zapraszam do przeczytania pełnego opisu oraz obejrzenia szczegółowej galerii zdjęć.

Wyszukaj w sklepach


 

Kalendarz wydarzeń

Styczeń 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Ostatnio na forum

Źródła nie znaleziono

Porównanie oświetlenia w lokomotywach

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Oświetlenie w lokomotywach

Jeszcze 30 lat temu, nikt nie myślał o możliwości odrębnego sterowania modelami. Gdy stawialiśmy dziesięć lokomotyw na jednym torze, byliśmy zmuszeni patrzeć na nie wszystkie w jednoczesnym ruchu. Dziś już każdy nowo wyprodukowany model, ma możliwość instalacji dekodera, który daje nam możliwość poruszania się tylko wybraną przez nas lokomotywą. Dzięki temu dziewięć stoi, jedna jeździ, itd. Oprócz samego sterowania ruchem, mamy m.in. również możliwość sterowania oświetleniem. Możemy je włączać i wyłączać. Zmieniać moc jasności, jak i kierunek: przód i tył - wszystko tylko dla wybranej przez nas lokomotywy.

Bardziej zaawansowane dekodery, dają nam możliwość jeszcze szerszej ingerencji w oświetlenie. Oprócz standardowych funkcji włączania/wyłączania świateł czy zmiany ich mocy, mamy możliwość sterowania każdą żarówką/diodą w modelu z osobna! Dzięki temu możemy na przykład ustawić oświetlenie jazdy manewrowej (sygnał Tb1 - obrazek górny), czy też jazdę po niewłaściwym torze (sygnał Pc2 - obrazek dolny), jak i również stosowania innych różnych kombinacji (światła długie, krótkie, itd.). Bardziej wymagający użytkownicy, mogą postarać się o zamontowanie oświetlenia kabiny maszynisty, która tak jak pozostałe światła, może być sterowana za pomocą dekodera, a kontrolowana przez użytkownika za pomocą manipulatora (np. mysz MultiMaus od Roco/Fleischmann) programując oświetlenie i uruchamiając je przyciskiem funkcyjnym.

 

 

 

Rodzaje oświetlenia

Producenci w zależności od możliwości, stosują w modelach oświetlenie oparte na mikro-żarówkach oraz diodach typu SMD.

Mikro-żarówki:
W przypadku wykorzystania metody pierwszej, zazwyczaj montowane są w modelu dwie mikro-żarówki, które doprowadzane są do lamp dzięki tzw. światłowodom. Podczas jazdy w jedną stronę, zapala się żarówka która odpowiada za oświetlenie czołowe białe pod kabiną po jednej stronie oraz czołowe czerwone pod kabiną po stronie drugiej. Podczas jazdy w odwrotną stronę, pierwsza żarówka gaśnie i zapala się druga powodując ten sam lecz odwrotny efekt. Ten system stosowania oświetlenia jest już przestarzały, gdyż niestety uniemożliwia nam programowanie oświetlenia w dekoderze tak, abyśmy mieli pełną kontrolę nad oświetleniem. Jedyną zaletą stosowania tej metody oświetlenia jest bardzo naturalna barwa światła. Do dziś nie spotkałem się jeszcze, aby barwa oświetlenia LED była łudząco podobna do światła opartego na żarówce. Natomiast drugą wadą zaraz po braku możliwości w programowanie oświetlenia, jest ich wyższy pobór prądu oraz podatność na awaryjność (spalanie się żarówek). W tym ostatnim również można znaleźć atut, gdyż w przypadku spalonej żarówki istnieje możliwość jej wymiany (w przypadku awarii diody zadanie mamy bardzo utrudnione).

Diody LED:
Większość nowoczesnych modeli wyposażona jest już w oświetlenie LED na diodach SMD, dzięki czemu do każdej z lamp montowana jest osobna dioda. Daje nam to wymienione na wstępie możliwości sterowania oświetleniem ograniczone wyłącznie przez możliwości dekodera (im więcej wyjść funkcyjnych dekodera, tym większa możliwość kombinacji oświetlenia).
Głównymi zaletami montowania tej metody oświetlenia, jest niski pomór mocy oraz mała awaryjność. Osobiście jeszcze nie zdarzyło mi się, aby dioda uległa awarii (w przypadku gdy w modelu nie świeci jedna z diod, sugerowałbym sprawdzenie okablowania czy nie zostało zerwane bądź źle przylutowane do płytki z elektroniką lub samej diody). Jedyną wadą jaką się doszukałem w tej technologii, to zbyt nienaturalna barwa światła.

 

Porównanie oświetlenia w lokomotywach

Poniżej przygotowałem porównanie barw świateł różnych producentów modeli lokomotyw, których jestem w posiadaniu.
Pomimo ich nowoczesności, niektóre w nich nie posiadają czołowych świateł czerwonych (np. ST44 od Roco).

 

ST44-717 (Roco)
Światło w tym modelu oparte jest na dwóch mikro-żarówkach, dzięki czemu barwa światła jest bardzo naturalna. Jego wadą oraz wszystkich pozostałych modeli ST44 od Roco jest brak czołowych świateł czerwonych.

Zalety:
+ Naturalna barwa światła
+ Możliwość wymiany żarówki w przypadku awarii

Wady:
- Brak fabrycznej możliwości sterowania każdym reflektorem z osobna (należy przerobić oświetlenie we własnym zakresie)
- Brak fabrycznych czerwonych świateł czołowych (należy przerobić oświetlenie we własnym zakresie)
- Wyższy pobór prądu niż w przypadku technologii diod LED SMD
- Możliwość spalenia się żarówki
SM42-678 (Piko)
Producent tego modelu, firma Piko, zastosowała tutaj diody LED SMD z najbardziej naturalną barwą światła, z jaką do tej pory się spotkałem, jeśli chodzi o białe czołowe oświetlenie w modelu. Każdy reflektor jest wyposażony w osobną diodę, co pozwala na możliwość zastosowania różnej kombinacji oświetlenia, w przypadku gdy zainstalujemy odpowiedni do tego dekoder. Świata dolne wyposażone są w diody dwukolorowe! białe oraz czerwone.

Zalety:
+ W miarę naturalna barwa światła
+ Każdy reflektor ma oddzielną diodę
+ Możliwość obsługiwania każdym reflektorem z osobna
+ Niski pobór prądu

Wady:
- Kiepska dostępność diod na rynku w przypadku awarii
- Nienaturalny wygląd diod w reflektorach (żółte i prostokątne)

EU43-001 (ACME)
Tak jak w przypadku modelu SM42 od Piko, firma ACME również w swoich modelach typu E186 montuje oświetlenie na diodach LED typu SMD w każdym z reflektorów. Niestety w tym przypadku zamontowana biała dioda, daje zbyt nienaturalną barwę światła, która jest w zbyt zimnym (niebieskim) odcieniu.

Zalety:
+ Każdy reflektor ma oddzielną diodę
+ Możliwość obsługiwania każdym reflektorem z osobna
+ Niski pobór prądu

Wady:
- Nienaturalna barwa światła (zbyt zimna)
E 44 103 (Liliput)
Model firmy Liliput, tak jak w modelu od Piko oraz Roco, wyposażony został w mikro-diody w każdym reflektorze z osobna. Niestety producent nie wyposażył górnego reflektora w oświetlenie, więc możliwość zabawy oświetleniem mam tylko w reflektorach dolnych.Do tego zastosowane diody są zbyt pomarańczowe/żółte (w zależności od oświetlenia pomieszczenia w którym jesteśmy). Tak jak w przypadku modelu ST44 od Roco, model ten nie posiada czerwonego oświetlenia czołowego.

Zalety:
+ Każdy reflektor ma oddzielną diodę
+ Możliwość obsługiwania każdym reflektorem z osobna
+ Niski pobór prądu

Wady:
- Nienaturalna barwa światła (zbyt pomarańczowa/żółta)
- Brak fabrycznych czerwonych świateł czołowych


Galeria:

Strony innych kolekcjonerów

Polecane sklepy modelarskie

Ankieta | Opinie o sklepach

O mnie
   
Informacje o stronie i prawa autorskie

Jestem kolekcjonerem modeli H0 głównie epoki V i VI kolei polskich, czeskich oraz niemieckich.

więcej...

 

Niniejsza strona internetowa ma charakter wyłącznie informacyjny. Przedstawia recenzję modeli z mojej kolekcji z krótkim opisem oraz obszerną galerią zdjęć. Z góry przepraszam za możliwe drobne błędy w opisach taboru oraz proszę o informacje w przypadku ich wychwycenia. Zezwalam na kopiowanie i wykorzystywanie zdjęć oraz treści z niniejszej strony, wyłącznie pod warunkiem umieszczenia informacji o źródle oraz wcześniejszego poinformowania mnie o tym drogą e-mail. Zabraniam wykorzystywania zdjęć oraz treści w celach komercyjnych.

O stronie | Mapa strony


facebook twitter googleplus